Vi har alle fått med oss at TikTok har tatt av blant sosiale medier. Gen Z har elsket å tilbringe tid der lenge og nå henger flere og flere seg på. Nå blir appen også brukt hyppig av bedrifter, både store og små, over hele verden. Det har vist seg å være en svært effektiv kanal for å øke merkevarebevissthet. Vi gir deg innsikt i det du trenger å vite for å lykkes med din bedrift på TikTok!
TikTok kort fortalt
Kort fortalt er TikTok en videodelingstjeneste der man kan dele videosnutter på inntil 10 minutter. Her kan man legge på effekter som musikk og linser/filter og lage kreativt innhold. Hver bruker har sin personlige feed «for you» der innholdet som vises er tilpasset algoritmer for brukeren. TikTok har en svært engasjert brukergruppe som tilbringer mye tid i appen daglig.
TikTok er den kanalen som har hatt størst vekst de siste årene. Den er nå inne blant topp 5 sosiale medier i Norge med over 1,2 millioner voksne brukere. Hele 30% av nordmenn over 18 år har profil på plattformen (Ipsos SoMe Tracker Q4´22). Her vil man ikke gå glipp av gode markedsføringsmuligheter!
Derfor bør din bedrift være på TikTok
Med flere og flere bedrifter på TikTok har appen også fått stor påvirkning innen kjøp og salg. TikTok er nå en del av kjøpsreisen for mange forbrukere. Mye av innholdet man finner på TikTok oppfordrer til kjøp av varer og tjenester.
De to hashtaggene #asseenontiktok og #tiktokmademebuyit har gått viralt og viser til kjøp som skjer pga. innhold man har sett i appen. TikTok kan dermed bidra til økt salg, men også til å øke merkevarebevissthet. Det handler om å la publikum få kjennskap til bedriften, og gjerne med en annen vinkling enn ellers.
Slik går du frem for å lykkes på TikTok
Du lurer kanskje på hvordan du skal gå frem for å lykkes på TikTok. Før du setter i gang med videoproduksjonen er det greit med litt innsikt på hvilket innhold som fungerer best.
Sats på organisk innhold først
For å lykkes på TikTok er det essensielt å holde seg oppdatert på trender. Følg med på hva andre gjør og tenk på hvordan du kan implementere disse trendene i din bedrift. Trendene endres stadig så det er viktig å følge strømmen jevnt og trutt. Det lureste er gjerne å starte med organisk innhold. Selv om man også kan annonsere på TikTok, anbefaler vi heller å bygge opp en profil med organisk innhold. Dette gir deg muligheten til å kommunisere til målgruppen uten at det nødvendigvis blir oppfattet som reklame.
Bruk humor og vær leken
TikTok er en av de mer uhøytidelige kanalene. Her bør du vise frem en annen side av din bedrift. Hent frem den mer gøyale og lekne siden ved din merkevare. Tør å utfordre bedriften med å ta del i det som trender. Det viktigste er å være autentisk. Ikke ta deg selv så seriøst – bruk humor og vis publikum hvem som jobber i bedriften. Vis for eks. frem hvordan dere jobber eller hvilke tjenester/produkter dere selger på en artig måte. Det er lov å danse 😉
Lag eget innhold som er tilpasset TikTok
Gjenbruk er bra i mange sammenhenger, men ikke gjenbruk av eget innhold fra dine andre kanaler. Dersom du har postet en reel på Instagram eller video på Facebook, bør du ikke poste den samme på TikTok. Stilmessig og innholdsmessig er disse kanalene veldig ulike, så for å oppnå ønsket resultat bør du derfor alltid lage eget innhold tilpasset TikTok.
Vær engasjert
Publikumet på TikTok engasjerer seg veldig i plattformen. Det er derfor viktig å ta seg tid til å besvare kommentarer på videoer du poster. Når du gjør dette skaper du større aktivitet som kan gjøre at videoen går bedre. Kommenter gjerne på videoer du liker eller som er relevant for din bedrift, da blir din konto også mer synlig.
5 basic tips til bruk av TikTok i din mediemiks
1. Produser innhold i stående format
En viktig huskeregel er å tilpasse materialet til appen. Ikke post liggende videoer! TikTok blir i hovedsak kun brukt på telefon og det er derfor essensielt å filme i stående format. 1080×1920 er anbefalt.
2. Publiser korte videoer
Selv om TikTok nå tillater deg å lage videoer på opptil 10 minutter, er det sjelden så lange videoer gjør suksess. Ideallengden på hver TikTok-video vil variere utifra budskap, men skal du fange publikum er det best å poste korte videoer der du kommer til poenget raskt. Tålmodigheten til brukerne er begrenset!
3. Følg trendene
Bruk litt tid på appen og følg med på trendene! Kan du skape innhold i tråd med de ulike trendene er dette gull verdt. Bruken av populær musikk for eks. har mye å si for resultatet.
4. Bruk #hashtags
Bruk hashtags som er relevante og trender på videoene dine. Dette hjelper deg å nå riktig publikum. Leverer du vasketjenester? #Cleantok. Selger du bøker? #booktok. Obs! TikTok har et helt eget hashtagsunivers. Bruk gjerne både den norske og engelske versjonen av hashtaggene du velger.
5. Vær autentisk
Post personlig og autentisk innhold. Ta med publikum «behind the scenes» og gi dem innblikk i hvem som finnes bak bedriften.
Kom i gang med TikTok
TikTok er en egen boble som det kan være vanskelig å få oversikt over og se umiddelbare resultater fra i begynnelsen, husk derfor å gi det litt tid. Jobb jevnt og trutt med postingen. Når man først har kommet i gang er det veldig spennende – og ikke minst gøy!
Ønsker du hjelp på veien inn i TikTok-verden? Ta kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne!