Personas illustrasjon

Skap uforglemmelige kundeopplevelser ved å bruke personas i markedsstrategien

by | Jul 12, 2023

Tenk om du kunne tilby personlige og skreddersydde opplevelser til alle dine gjester. Opplevelser som de vil huske, dele og ønske å komme tilbake til. Det er faktisk ikke så vanskelig som det kanskje kan fremstå. Svaret ligger i å forstå dine gjesters behov, preferanser og ønsker på et dypere nivå, og her kommer bruk av personas inn i bildet.

Det er mange fordeler ved å bruke personas

Ved å bruke personas som grunnlag i både produktutviklingen og markedsstrategien kan du skape overlegen gjestetilfredshet og gi dine gjester uforglemmelige opplevelser som får ditt hotell, restaurant eller din aktivitetsbedrift til å virkelig skille seg ut fra mengden.

Personas gir innsikt i gjestenes behov

Personas er fiktive, men representative karakterprofiler som representerer forskjellige segmenter av gjester og besøkende. Ved å skape personas basert på undersøkelser i markedet, analyse av data og gjestefeedback får du en dypere forståelse av hva gjestene dine virkelig trenger og ønsker.

Det er veldig enkelt å bare tilby det samme produktet til alle potensielle gjester, men om du for eksempel lager deg egne personas som representerer forretningsreisende, familier, eventyrlystne turister eller par på romantiske ferier, hvilke unike behov tror du da de ulike personasene ville hatt? Innsikten du får når du lager deg dine egne personas gjør det mulig å tilpasse produktene og tjenestene dine for å imøtekomme hver enkelt gjests unike behov.

Skap skreddersydde opplevelser

Ved å bruke personas kan du også skape skreddersydde opplevelser eller produktpakker som appellerer direkte til de forskjellige gjestesegmentene. En spesialpakke som er skreddersydd for forretningsreisende kan for eksempel inkluderer raskt Wi-Fi, tilgang til kontorfasiliteter og frokost på rommet. På samme måte kan du tilby familiepakker som inkluderer barnevennlige aktiviteter, romslige familierom og barnemenyer på restauranten, eller vinsmaking, romantisk middag, turn down service eller blomster på rommet til par på romantisk ferie.

Ved å tilby slike personlig tilpassede pakker og opplevelser kan gjestene føle seg mer verdsatt og ivaretatt, og de vil sannsynligvis anbefale eller velge din bedrift igjen ved fremtidige besøk.

Utvid sesongen og oppdag nye kundesegmenter

Har du noen perioder eller årstider hvor det ikke er så mange gjester eller besøkende hos deg? Gjennom å bruke personas kan du identifisere nye kundesegmenter som mer enn gjerne vil besøke akkurat din bedrift når du trenger det mest. Vår og høst kan gjerne egne seg godt for ulike retreats, de med interesse for ulikt dyreliv eller du kan rette deg mer mot bedriftsmarkedet og teambuilding. Her er det bare fantasien som setter grenser, gitt at du har samarbeidspartnere eller naturfasiliteter som kan støtte oppunder produktpakkene dine.

Er du nyetablert eller ønsker å utvide driften din til helårsturisme kan det være lurt å undersøke med for eksempel turoperatører som bringer gjester til ditt område eller ditt lokale destinasjonsselskap for å få oversikt over hvilke type besøkende som kommer i skulder og lavsesong. Lag gjerne noen skisser på personas som du tenker deg som en interessant kundegruppe, og finn ut om kundegrunnlaget for dine ideer allerede eksisterer eller om dette er en målgruppe du må forsøke å tiltrekke deg på egen hånd.

Mer målrettet markedsføring og kommunikasjon

Det å utvikle og bruke personas hjelper deg ikke bare i produktutviklingsprosessen, de kan også være en pådriver for å forbedre markedsføringsstrategien og kommunikasjonen din. Ved å forstå hvem målgruppen din er kan du tilpasse markedsføringsmateriell og budskap slik at du treffer dem rett i hjertet, i de rette kanalene.

Ved å skreddersy budskap til de ulike personaser, kan du levere mer relevant informasjon, tilbud og kampanjer til de ulike målgrupper. Du vil også mye lettere kunne identifisere i hvilke markedskanaler de ulike budskapene skal frontes. Eksempler på dette kan være å benytte LinkedIn eller tilpassede e-poster til bedriftsmarkedet med informasjon om konferansefasiliteter og teambuildingsopplegg, mens man mot barnefamilier gjerne kan benytte inspirerende bilder og engasjerende tekster i sosiale kanaler som Facebook og Instagram. Mot unge voksne kan spennende og godt innhold på TikTok være en god vei inn til målgruppen.

Denne målrettede tilnærmingen, hvor dine potensielle gjester føler at du forstå akkurat deres behov og snakker til dem i de kanalene de foretrekker å tilbringe tid på, vil hjelpe deg med å oppnå bedre engasjement og høyere konverteringsrate.

Bli mer konkurransedyktig med personas!

Ved å tenke personas i hele kundereisen gir du din bedrift en konkurransefordel. Helt fra å forstå gjestenes behov og preferanser til å levere mer målrettet markedsføring og skreddersydde opplevelser kan det å benytte personas hjelpe deg med å skape uforglemmelige kundeopplevelser.

Når du tilbyr skreddersydde opplevelser som møter gjestenes behov og forventninger, vil du naturlig skille deg ut fra konkurrentene. Dette vil ofte skape positiv omtale og anbefalinger fra gjestene dine, noe som igjen vil bidra til økt synlighet, økt kundetilstrømning og høyere grad av lojalitet. I tillegg vil du oppdage nye muligheter for innovasjon, utvikling og differensiering som kan bidra til å sette din bedrift i en ledende posisjon i en stadig mer krevende bransje.

Kom i gang med å definere dine unike personas

Vil du også komme i gang med å tilby uforglemmelige kundeopplevelser? Vi hjelper deg gjerne med å utvikle akkurat dine unike personas, og ellers bistå med både produkt- og konseptutvikling, slik at du kan finne nye markedsmuligheter.

Les også vår hurtigguide for å starte med personas

Ta en prat med oss nå, slik at du raskt kan nå dine mål!